The pilot who flew the Russia-made Sukhoi Super Jet 100 violated height clearance requirements set for airplanes flying near obstacles like buildings, towers or mountains, a pilot says.
“I can’t help but wonder myself, why did the pilot ask to descend to 6, 000 feet? That’s a violation of the minimum obstacle clearance altitude [MOCA]. In that location, the minimum clearance is around 11, 000 feet, ” pilot Ronny Rosnadi, who has flown over 33, 000 hours, said Thursday as quoted by kompas.com. “I strongly believe the accident was caused by human error.”
“The plane was supposed to descend to a lower altitude only when the plane neared a point south of Pangandaran beach. That’s much safer.”
The Sukhoi Super Jet is a brand-new passenger aircraft reportedly equipped with advanced warning facilities, including Minimum Obstacle Clearance Altitude (MOCA), Minimum Off Route Altitude (MORA), and Tactical Airborne Warning System (TAWS) with the new version of Ground Proximity Warning System (GPW).
MOCA is a system designed to inform pilots of the minimum altitude the aircraft must maintain within a certain radius of a specific location.
Rosnadi said the pilot might have been in an unstable condition while flying the jet.
“He could have been overconfident, or just fatigued, ” said the former Merpati Nusantara Airlines pilot.
“The pilot was doing a promotional flight and that’s tiring.”
Rosnadi said a downdraft, a strong wind that blows during seasonal changes, might have been another possible cause of the plane crash.
"Kalau dibandingkan serpihan yang ditemukan di Cidahu, Kabupaten Sukabumi, berdasarkan temuan tim SAR yang laporannya sampai kepada kami, lebih banyak di Desa Cipelang ini, " kata Asep Safrijal, staf Tramtib Kecamatan Cijeruk yang sedang piket, Kamis (10/5/2012) siang.
Ia menjelaskan, serpihan tersebut tepatnya ditemukan di Kampung Loji, Desa Cipelang, Kecamatan Cijeruk, Kabupaten Bogor, Jawa Barat, sekitar pukul 12.00 WIB.
Menurut dia, tim dari Basarnas dan tim-tim evakuasi lainnya menempatkan personelnya di lapangan bola Desa Cipelang yang menjadi pos evakuasi.
Asep Safrijal menambahkan, posisi serpihan pesawat tersebut berada di tebing curam di kawasan Gunung Salak.
БОГОР, интернет-газета Компас. Обломки самолета Сухой Суперджет 100, с которым был утерян контакт во время демонстрационного полета над горой Салак в среду 9 мая, в большом количестве обнаружены в районе деревни Чипеланг, кечаматан (район) Чиджерук, кебупатен (область) Богор.
Если сравнивать с информацией, ранее поступившей от спасателей, то в районе Чипеланг находится значительно большее количество обломков чем возле деревни Чидаху, кебупатен Сукабуми, - сказал Асер Сафриджал, дежурный по штабу обеспечения работ в кечаматане Чиджерук. Он сообщил, что к 12.00 по восточноиндонезийскому времени уточнено местоположение обломков - район Лоджи деревни Чипеланг, кечаматан Богор, Западная Ява. По его словам, пост по эвакуации жертв разбит на футбольном поле деревни Чипеланг, в него вошли представители различных поисковых команд, в том числе из Basarnas (МЧС). Сафриджал также добавил, что эти обломки расположены на крутом горном склоне.