СМИ: у разбившегося в Непале самолета были проблемы с двигателем: https://tass.ru/proisshestviya ...
По данным агентства ANI, это подтверждают данные бортового самописца и запись разговоров пилотов
НЬЮ-ДЕЛИ, 6 февраля. /ТАСС/. Проблема с двигателями разбившегося в январе в Непале самолета, на борту которого были в том числе россияне, стала причиной авиакатастрофы. Об этом в понедельник сообщило индийское новостное агентство ANI со ссылкой на комиссию, занимающуюся расследованием трагедии.
Данные бортового самописца и запись разговоров пилотов подтверждают, что имелась проблема с двигателем, которая и стала причиной авиакатастрофы, говорится в сообщении агентства, размещенном в Twitter.
Кстати, интересно, у ATR-72 есть сигнализация о сдвиге ветра «WINDSHEAR»?
Windshear
Thes phenomenon may be defined as a notable change in wind direction and/or speed over a short distance.
Windshear can be encountered in the vicinity of thunderstorms, into rain showers (even without thunderstorms), during a frontal passage or an airports situated near large areas of water (sea breeze fronts).
Procedure at take-off:
Delay the take off. If a low level windshear is reported calculate VR, V2 at the maximum take off weight available for the day.
When clear of obstacles accelerate as much as possible and clean up the aircraft.
Climb al the normal climb speed.
Procedure during an approach: If a windshear is encountered,
Initiate a normal go around procedure with 10° pitch.
When positively climbing at a safe altitude, retract the gear and complete the normal go around procedure.
CAUTION: The positive rate of climb must be verified on at least two instruments.
COMMENTS: 1. Leaving the gear down until the climb is established will allow to absorb some energy on impact, should the microburst exceed the aircraft capability to climb.
2. Ten degrees pitch attitude is the best compromise to ensure a climbing path together with an acceptable maximum AOA.