Мобильная версия
Войти

Все форумы
Авиационный
Сослуживцы
Авторские

Солнцезащитные очки

 ↓ ВНИЗ

12

Василий LT
19.04.2005 12:35
Будьте добры, кто подкинет ссылку на хорошие так сказать авиационные солнцезащитные очки.
Петрович
19.04.2005 13:18
"Рай Бан" с проволочными ушками - классика жанра!
Mashtak
19.04.2005 13:31
"ЗШ-5" на Арбате.
Василий LT
19.04.2005 13:33
Петрович, пенстне с проволочными ушками это для ДоктОра :-)
at
19.04.2005 13:42
а ведь помниться несколько лет назад здесь на форуме ДоктОр предлагал авиационные очки ...
OPSNAV
19.04.2005 14:22
Василий LT
19.04.2005 14:27
OPSNAV
Спасибо
NAV
19.04.2005 18:01
Лабуда это!
Вот, как правильно сказал Петрович, ТОЛЬКО Ray-Ban для настоящих авиа-пацанов:

http://www.rayban.com

раздел: Collection
подраздел: Aviator

А сай-то какой, сплошь интерактив! Все сурьезно!
Петрович
19.04.2005 18:05
NAV:
Твой РайБан на уши сильно давит, ты же помнишь!
Или очки маленькие, или у меня рЭпа большая....
Настоящие пацаны в маске для аквалангистов летают!
Она не сваливается!
CFII
19.04.2005 18:19
Самое интересное с очками, это закон подлости. Как только купушь хорошие и дорогие очки, обязательно скоро потеряешь..... А вот с дешёвыми очками совсем другое дело, два года назад купил за 7 долларов - до сих пор служат. А то что на уши давят..... в ушах костей нет, привыкнут и прогнутся так как надо.
NAV
19.04.2005 18:25
Петрович, так там моделей куча, для разных реп и ушей!
Средний "Бан", например во Фришопе в Нью-Йорке (KJFK)= 100 $, но можно дешевле у "жуликов" на Манхэттене, эдак за 70$.
19.04.2005 18:27
Да, с очками как с бабами , как повезет! Но все-же, где купить нормальные очки? В Европе, в дьюти фри продаются? Вдруг занесет нечистая.Или в Москве?
Петрович
19.04.2005 18:29
NAV:
У меня по машинам тот Райбан, который я тебе лет 10 назад показывал, болтается. Живой еще, падлюка!
NAV
19.04.2005 18:30
В Европе должны быть! Фирма - крутая и торгует ими повсеместно. В Москве не думаю, что цена будет адекватна. Здесь все дороже в несколько раз.
Петрович
19.04.2005 18:32
В Интероптике на Профсоюзной за 120-170 енотов. Клянутся, что родные....
NAV
19.04.2005 18:36
Чавой-то меня смутные сомнения гложуть!
CFII
19.04.2005 18:37
Ну и зачем тратить столько денег 120-170 на очки. Что в них такого замечательного? Только маленькая надпись белыми буквами да красивый футлярчик? По-моему легче прищюрится или в сторону солнца долго не смотреть, а на 120-170 замечательно провести вечер.
NAV
19.04.2005 18:46
2 CFII
К это же теме: зачем покупать "Breitling", когда можно отечественным "Авиатором" обойтись?
Петрович
19.04.2005 18:48
NAV:
Рекомендую:
новая очковая (очнушная, очковешная...) фирма - TOXIC, серия - Анаболик...с наворотами, веревочками, типа - Эктив Лайф...
andrey757
19.04.2005 18:56
Пять лет с Рибонами поизносились уже а стекла отменные в кабине на высоте всегда ярче на и экраны и простор только со стеклами Рибон
Василий LT
20.04.2005 10:53
В Москве вроде есть два магазина Ray Ban,
www.rayban.ru
u001
20.04.2005 12:19
Дешевые очки лучше не брать.
Стекла должны UV задерживать также как и видимый свет,
иначе сетчатка будет травмироваться
Hot@
20.04.2005 12:59
Много товаров хороших и разных!

А вот REVO например.Только не поляризованные, ессесно.
AV
20.04.2005 13:03
RayBan RB 3179 "Top Bar" (что именно обозначает модель, не знаю) - лучшее из солнцезащитных, ИМХО, что смог найти. Защищают все поле зрения.
Я - не летчик, но круглогодично "наслаждаюсь" UV на уровне 10-11 (из 12-ти возможных).
Покупал за 80 у.е. в Дубае.
В тамошнем Duty-Free они (и другие разные рибоны) есть всегда.
Что характерно, "родные" а не "паленые".
Pazak
20.04.2005 13:20
У меня Рэй баны уже 15 лет, класс, с загибами для ушей, при пилотаже не сваливались.
Joss
20.04.2005 14:56
Петровичу - респект
Рэйбан классику носил сезона 4, пока на них мимодумно не уселась одна "дюймовочка". Безутешно горевал.
Отчаялся уже в Москве найти рэйбан классической "рэйбановской" формы (капли) ? Обыскался в прошлом году !!!
Спасибо за ссылки мужики, токо они какие то малоинформативные
Joss
20.04.2005 15:28
Вот гляньте ка.

http://www.theyedoctor.com/xq/ ...

RB3030 Aviator Outdoorsman - вот почти то же самое что так жестоко раздавили. Эх...
Дима Володин
20.04.2005 15:34
CFII, медицинский факт. Я, про.бавши лет 5 назад очередные очки, заскочил в супермаркет, купил чего-то пластмассовое за десятку - до сих пор их ношу. Старенькие Давыдкларки не давят при этом. Ну почти :-)
Hot@
20.04.2005 15:38
2Joss

You want it you've got it!
:)

Sunglasses in Aviation: A Primer for Pilots There is much more to consider besides good looks when choosing sunglasses for flying.

By Ronald W. Montgomery & Van B. Nakagawara, OD


SUNGLASSES ARE AS MUCH a part of the pilot mystique as are the white scarf and leather jacket. More than just a symbol of the aviator, sunglasses play an important role in safeguarding a pilot's most important sensory asset--vision. A good pair of sunglasses is essential in the cockpit environment to preserve optimal visual performance by reducing some of the effects of harsh sunlight, minimizing eye fatigue, and protecting ocular tissues from exposure to harmful solar radiation. Conversely, using a pair of inappropriate sunglasses provides inadequate protection and may reduce visual performance.


A pair of quality sunglasses incorporating shatter-resistant lenses can protect a pilot's eyes from injuries resulting from impacts with objects (i.e., flying debris from a bird strike or sudden decompression). In addition, appropriately tinted sunglasses can aid the dark adaptation process, which can be compromised or delayed after prolonged exposure to bright sunlight.


Radiation. In addition to visible light, the sun gives off invisible radiation that can damage skin and eyes when exposure is too excessive or intense. Fortunately, the Earth's atmosphere shelters us from the more hazardous solar radiation (i.e., gamma rays and X-rays); however, both infrared (IR) and ultraviolet (UV) radiation are present in our environment in varying amounts, depending on factors such as the time of day, time of year, latitude, altitude, weather conditions, and the reflectivity of surrounding surfaces. For example, flying in an open-cockpit aircraft around noon on a spring (or fall) day, over the equator and above a layer of clouds, results in a much higher exposure to solar radiation than being at sea level on a cloudy winter's morning in the northern US or Canada. Obviously, differences in time of day, the seasonal angle of the sun, and altitude can vary UV exposure; however, less well known are the differences associated with the relative thinness of the atmosphere's UV-absorbing ozone layer at the equator and the Earth's poles, as well as the reflective property of clouds, which can reflect 40 to 90% of incoming solar radiation back toward an aviator when flying above a thick cloud layer.


Atmospheric IR consists of long-wavelength, low-frequency radiation (700-1400 nanometers [nm]) found in the electromagnetic spectrum between visible light (400-700 nm) and microwaves (Figure 1, right). IR provides the warmth felt from the sun and is thought to be harmless to the skin and eyes at normal atmospheric exposure levels. More hazardous to human tissues is short-wavelength, high-frequency UV radiation. UV is divided into three bandwidths: UVA (400-320 nm), UVB (320-290 nm), and UVC (< 290 nm). Excessive or chronic exposure to UVA and (to a greater extent) UVB can cause sunburn, most skin cancers, and is implicated in the formation of cataracts, macular degeneration, and other eye maladies. The American Optometric Association recommends wearing sunglasses that incorporate 99-100% UVA and UVB protection. Fortunately, UVC, the most harmful form of UV radiation, is absorbed by the atmosphere's ozone layer before it reaches the Earth's surface. Some scientists believe, however, that depletion of the ozone layer may allow more UV to pass through the atmosphere1, making 100% UV protection a wise option when selecting eyewear.


Lens Materials. The three most common lens materials in use today are crown glass, (CR-39(r) monomer) plastic, and polycarbonate plastic lenses. Glass lenses provide excellent optical properties and are more scratch resistant but are heavier and less impact resistant than CR-39(r) plastic or polycarbonate lenses. Glass absorbs some UV light, and UV absorption can be improved by adding certain chemicals to the lens material during the manufacturing process or by applying a special coating. Glass hold tints better over time but, for higher prescriptions lenses, the color may be less uniform, as parts of the lens will be thicker than others. Glass photochromic lenses (PhotoGray(r) and PhotoBrown(r)) automatically darken when exposed to UV and become lighter in dim light. Most of the darkening takes place in the first 60 seconds, while lightening may take several minutes. Although most photochromic glass lenses can get as dark as regular sunglasses (approximately 20% light transmittance in direct sunlight), their darkened state may be lighter due to the reduced UV exposure through the windscreen. In addition, the faded state of photochromic glass lenses may not be clear enough to be useful when flying in cloud cover or at night.


Plastic lenses possess excellent optical qualities, are lighter weight and more impact resistant than glass lenses, but they are more easily scratched, even with scratch-resistant coatings. Polycarbonate plastic lenses are even lighter than CR-39(r) plastic and one of the most impact-resistant lenses available. When a high refractive correction is required, polycarbonate lenses may have poorer optical qualities then CR-39(r) plastic unless an anti-reflective (AR) coating is added. Polycarbonate lenses come from the manufacturer with a scratch-resistant coating that is much stronger than that applied to CR-39(r) plastic lenses and have built-in UV protection. (Note: CR-39(r) plastic lenses must have special coatings applied to protect the eyes from harmful UVA and UVB radiation.) CR-39(r) lenses can be tinted to any desired shade with little color variation, even for those requiring a great deal of refractive correction but they do not hold their tint as well as glass. CR-39(r) plastic can be bleached and re-tinted if fading becomes excessive at some point. Since polycarbonate lenses do not accept dye as readily as CR-39(r) plastic, the interior anti-scratch coating absorbs most of tint. CR-39(r) and polycarbonate photochromic lenses, like their glass counterparts, automatically darken in bright sunlight and become lighter in dim light. There have been complaints that they do not darken as well as photochromic glass lenses in the enclosed cockpit environment or in warmer weather. Finally, high-index materials (i.e., index of light refraction > 1.60) are available in both glass and plastic for those who require a large degree of refractive correction and desire lighter, thinner lenses.


Tints. The choice of tints for sunglasses is practically infinite. The three most common tints are gray, gray-green, and brown, any of which would be an excellent choice for the aviator. Gray (neutral density filter) is recommended because it distorts color the least. Some pilots, however, report that gray-green and brown tints enhance vividness and minimize scattered (blue and violet) light, enhancing contrast in hazy conditions. Yellow, amber, and orange (i.e., "Blue Blockers") tints essentially eliminate all short-wavelength light from reaching the wearer's eyes and reportedly sharpen vision, although no scientific studies have offered evidence to support this claim2. In addition, these tints are known to distort colors considerably, making it difficult to distinguish between green and red lights (aviation signals, anti-collision, and navigation lights).


For flying, sunglass lenses should screen out only 70 - 85% of visible light without appreciably distorting color. Tints that block more than 85% of visible light are not recommended for flying due to the possibility of reduced visual acuity (e.g., 20/20 Snellen visual acuity may be reduced to 20/40 or 20/60), resulting in difficulty seeing instruments and written material inside the cockpit.


Polarized Lenses. Polarized lenses, which can block reflected glare from horizontal surfaces, such as water or snow, are not recommended for the aviation environment. Polarization can reduce or eliminate the visibility of instruments that incorporate anti-glare filters, and they may interfere with visibility through an aircraft windscreen by enhancing striations in laminated materials. In addition, polarized lenses can mask the sparkle of light that reflects off shiny surfaces, such as another aircraft's wing or windscreen, which can reduce the time a pilot has to react in a "see-and-avoid" traffic situation.


Frames. The selection of sunglass frames is probably more a matter of personal preference than lens material or tint. The frames of an aviator's sunglasses, however, must be functional and not interfere with communication headsets or protective breathing equipment. Frame styles that incorporate small lenses may not be practical, since they allow too much visible light and UV radiation to pass around the edges of the frame. A sunglass frame should be sturdy enough to take some abuse without breaking and light enough to be comfortable.


Fit. An aviator's sunglasses should fit well so that sudden head movements from turbulence or aerobatic maneuvers do not displace them. The use of a necklace chain or strap to secure the sunglasses to the pilot's head is recommended in case they become accidentally dislodged or must be removed briefly (i.e., to view objects in the cockpit, or when flying in and out of cloud cover) and subsequently replaced.


In summary, while adding to the mystique of an aviator, sunglasses protect a pilot's eyes from glare associated with bright sunlight and the harmful effects from exposure to solar radiation. Lenses for sunglasses that incorporate 100% UV protection are available in glass, plastic, and polycarbonate materials. Glass and plastic lenses have superior optical qualities, while polycarbonate lenses are lighter and more impact-resistant. The choice of tints for use in the aviation environment should be limited to those that optimize visual performance while minimizing color distortion, such as gray, gray-green, or brown tints with 15 - 30% light transmittance. Polarized sunglasses are not recommended because of their possible interaction with displays or other materials in the cockpit environment. For an aviator, a pair of sunglasses is an important asset, whether or not refractive correction is required. Therefore, careful consideration should be used when selecting an appropriate pair of quality sunglasses for flying.


FOOTNOTES

World Meteorological Organization, Scientific Assessment of Ozone Depletion: 1994, WMO Global Ozone Research and Monitoring Project - Report No. 37, Geneva, 1995.

Rash CE, Manning SD, For Pilots, Sunglasses are Essential in Vision Protection, Flight Safety Foundation Human Factors & Aviation Medicine, July-August 2002; 49(4): 1-8.





Mr. Montgomery is a Vision Research Specialist at the FAA's Civil Aerospace Medical Institute in Oklahoma City, OK. Dr. Nakagawara is a Research Optometrist at Civil Aerospace Medical Institute, and he is also a charter member of the American Optometric Association's Aviation Vision Committee.





The Federal Air Surgeon's Medical Bulletin  Fall 2003

Table of Contents

Revised October 28, 2003

at
20.04.2005 19:10
Дима Володин:
>Я, про.бавши лет 5 назад очередные очки, заскочил в супермаркет, купил чего-то пластмассовое за десятку

если линзы пластмассовые ... этож - ОЙ!
038
20.04.2005 19:20
Школьником летал на "Бланике" в "очках помощника газосварщика". Основное достоинство - глухая изоляция от боковых лучиков, по бокам раскладные щитки. Стекла зеленые, толстые, очень темные, глаза в полете отдыхают! Немного искажали восприятие высоты и расстояния, но привыкаешь быстро. Оставил сдуру на теннисном корте. Жалею страшно.
CFII
20.04.2005 19:24
Это ты в "очках помощника газосварщика" играл в теннис?????? Класс. Представил зрелище, такое-бы сфотографировать.
038
20.04.2005 19:32
Не, ты не то подумал, хотя самому весело)))
Выглядели вполне цивильно, оправа из "дымчатого" пластика, обычной "солнцезащитной" формы, тока щитки по бокам.
038
20.04.2005 19:41
Во, оправа такая была http://www.snabdi.ru/rus/catal ...
CLEARANCE
20.04.2005 20:11
Носил "RayBan" 10 лет на прошлой неделе потереял пошел в лавку за новыми и оказалось что сейчас делаются они в Италии а раньше были мериканские , задумался...


...кстати есть хорошие очки "Serengeti" по форме капли т.е. тот же "Авиатор":

http://www.serengeti-eyewear.c ...
at
20.04.2005 20:19
038:
у меня были - "очки сталеваров" - металический конус с дырками и синим стеклом ...
CFII
20.04.2005 20:25
Совсем мы другое поколение. Д скажи нашим бабушкам/дедушкам что столько постов написали про солнцезащитные очки, никогда не поверят. А мы тут раы Бен, Авиатор, газосварщики...... Как же всё изменилось.
Извиняйте: делать на работе совсем нечего - по этому и пишу часто, обо всём.
CFII
20.04.2005 20:31
Моя мама говорила: "БУДЬ ПРОЩЕ, И ЛЮДИ К ТЕБЕ ПОТЯНУТСЯ" (это я про 150 долларовые очки)
at
20.04.2005 21:33
CFII:
здоровье никакими деньгами не измеришь ...
но тут ... Да
ПиЛОТ
20.04.2005 23:49
Х...ня всё. Никогда никаких очков не носил, и не собираюсь. Могут сказать, что мол неудобно, но тем не менее...
CFII
20.04.2005 23:52
О, ПИЛОТ, правильно, невозможно даже в "хороших" очках пол дня проходить/пролетать. Глазики устают
Joss смеёцца
21.04.2005 00:01
"...в "очках помощника газосварщика" играл в теннис?????? Класс. Представил зрелище..."

Я тоже представил на секундочку. Как в кино прям - "Ихтиа-а-андр ! Сы-ы-ы-ын мой !" :-)))
Он там в как раз в таких пОморю плавал
CFII
21.04.2005 00:06
Ага, жара, кубок Дэвиса, Шарапова с другой стороны сетки, а тут теннисист в "очках помощника газосварщика" с ракеткой. ....
KASSIR
21.04.2005 09:21
Очень хорошие японские очки специально для пилотов, которые носят пилоты ANA, продаются во многих японских аэропортах в фирменных магазинах ANA (а так же часы, чемоданы и пр.) Все хвалят
AV
21.04.2005 10:02
2 KASSIR

Нет, нашим японские не подойдут: у них же третье веко, а у наших - нет :))
Василий LT
22.04.2005 14:34
Нашёл блин сегодня Ray Ban, цена 100-110 юсд, тока модели Авиатор нет, сказали в понедельник-вторник завезут Авиатора, тока о цене пока не знают.
skyraver
22.04.2005 15:24
а у меня в подаренных рэйбанах стекло треснуло. В Москве запасных нету. Новые покупать - душит жаба. Нафига такие подарки? :)))
Петрович
22.04.2005 15:56
skyraver:
Расслабься - зайди в "Очкарик" или в любой салон, подбери стекла, выточи у них, а то, целое, оставь на память....
Все равно оправа останется Райбановая!
Василий LT
22.04.2005 15:56
Skyraver-так не культурно это по отношению к тому, кто подарил.Дарёному коню в зубы не смотрят.:)))
Василий LT
28.04.2005 14:58
Спасибо всем, за помощь в выборе, Сегодня взял Рай Бан 3218, были и Аватор, но не подошли, под них Шайба должна быть доволно не маленькая.
12




 

 

 

 

← На главную страницу

Чтобы публиковать комментарии, вы должны войти на сайт.
Все форумы
Авиационный
Сослуживцы
Авторские

Реклама на сайте Обратная связь/Связаться с администрацией
Рейтинг@Mail.ru